Met je handen werken in ‘Buitenpretplaats’

Artikel uit De Gelderlander van zaterdag 16-01-2021

Met je handen werken in Buitenpretplaats

Zodra de coronamaatregelen het toestaan, gaan leerlingen uit groep 7 van vier basisscholen aan de slag in de Buitenpretplaats in Rijswijk, gemeente Buren. Nina Krabbers is de bedenker van deze nieuwe werkplaats waar kinderen de eerste beginselen van metaalbewerking en houtbewerking ontdekken. ‘Op school krijgen kinderen veel zittend onderwijs. Hier mogen ze bewegen en werken ze met hun handen én hun hoofd.’

Met kinderen van de buitenschoolse opvang (BSO) Buitenpret ging Nina Krabbers hout bewerken in een Pipo-wagen. Ze merkte dat heel wat kinderen graag met hun handen werken. De Pipo-wagen werd te klein en eind september vorig jaar ging de Buitenpretplaats open. Een werkplaats met zes werkbanken waar twaalf kinderen tegelijk kennis maken met techniek. Tot nu toe waren dat de kinderen van de BSO. Zodra de coronamaatregelen het toestaan, gaan ook 67 leerlingen van groep 7 van basisscholen De Hoeksteen en De Boogerd uit Maurik, de Dominee Derksenschool uit Ravenswaaij en de Beatrixschool uit Buren aan de slag in de Buitenpretplaats.

‘Basisscholen zijn verplicht techniekles te geven, maar veel scholen hebben geen technieklokaal’, zegt Nina Krabbers. ‘Wij hebben de werkplaats en kunnen leerlingen technieklessen geven.’
Nina Krabbers volgde een technische opleiding en werkte zelf jarenlang ‘in de metaal’, voordat ze op de BSO aan de slag ging. ‘Kinderen krijgen op school veel zittend onderwijs. Heel wat kinderen vinden het moeilijk om zo lang stil te moeten zitten. Ze hebben andere kwaliteiten. Hier mogen ze bewegen en werken ze met hun handen én hun hoofd.’

Geïnspireerd door De Spelerij

De belangstelling van kinderen voor de activiteiten in de Pipo-wagen en het succes van een project hutten bouwen met pallets en ander hout, zette Nina Krabbers aan het denken. Ze liet zich inspireren door de werkwijze van De Spelerij in Dieren. ‘Daar kunnen kinderen al doende leren en ontdekken hoe techniek werkt.’
In samenspraak met Joke en Walter Borgstein van kinderdagverblijf Buitenpret in Rijswijk schreef Nina Krabbers een plan voor een werkplaats waar meer kinderen terecht kunnen. ‘Samen hebben we gekeken wat er mogelijk was. In eerste instantie kwam er een open werkplaats. Het afgelopen jaar zijn er een vaste wand en een schuifwand bijgekomen en nu hebben we een ruime, verwarmde werkplaats met gereedschap en machines.’

Techniekdocent

Aangezien de kinderen van de buitenschoolse opvang alleen in de middaguren gebruik maken van de werkplaats bedacht Nina Krabbers de mogelijkheid om leerlingen van de basisschool ook gebruik te laten maken van de Buitenpretplaats. Door Wilma de Wolf van Platform Techniek Rivierenland zijn basisscholen in de omgeving gepolst en is samenwerking gezocht met RSG Lingecollege in Tiel. Vier basisscholen reageerden positief. Het Lingecollege reageerde ook enthousiast en techniekdocent Dick Enkelaar van het Lingecollege haakte aan. ‘Hij heeft lesbevoegdheid en begeleidt de techniekworkshops’, verklaart Nina Krabbers. Zelf assisteert ze de techniekdocent bij de activiteiten van basisschoolleerlingen in de Buitenpretplaats.
‘Kinderen zijn soms bang om zelf iets te maken. Kan dat wel, vragen ze dan. Ze zijn niet meer gewend groot te denken qua materialen’, zegt Nina Krabbers. ‘Wanneer hebben ze een plank van een meter in hun handen? Op school leren ze over meters en centimeters. Hier zien ze wat een meter is.’
De opzet van het project Buitenpretplaats is dat alle leerlingen uit groep 7 van de vier basisscholen drie keer naar de Buitenpretplaats komen. En dat ze in groep 8 nog drie keer terugkomen. Ze maken elke keer een werkstuk dat ze mee naar huis mogen nemen. ‘Bij het maken van een bibberspiraal, leren ze onder meer metaal te buigen’, legt Nina Krabbers uit. ‘Bij het maken van een lampje gaan ze boren in hout, solderen en zetten ze een metalen onderframe. En bij het maken van een tafelventilator met een zonnepaneeltje leren ze hoe stroom wordt omgezet in beweging.’

Toekomst in de techniek

Platform Techniek Rivierenland ondersteunt het project Buitenpretplaats, omdat het kennismaken met techniek op de basisschool kinderen laat ontdekken of ze affiniteit en talent hebben voor techniek. Als ouders deze interesse zien en waarderen, kunnen ze dit meewegen in de schoolkeuze van hun kinderen richting een technische opleiding en wellicht vervolgstudie. Dit zorgt voor nieuwe goed geschoolde technische medewerkers waar op de regionale arbeidsmarkt veel vraag naar is.
De basisschoolleerlingen die de workshops van de Buitenpretplaats hebben gevolgd krijgen samen met hun ouders een uitnodiging om op het Lingecollege kennis te maken met de techniekprofielen en het Technasium. Daarbij zijn ook mbo- en hbo-studenten die hun technische vervolgstudies presenteren. Zo krijgen ouders en kinderen een beter beeld van eigentijds technisch onderwijs en welke ontwikkelkansen dat te bieden heeft.

Sorteermachines voor frites

Nina Krabbers koos zelf al jong voor een technische opleiding. Ze begon op het lhno, ‘de huishoudschool’, ontdekte al gauw dat dit niets voor haar was en stapte over naar de lts. Daarna volgde ze de pmbo mechanische techniek en behaalde haar lasdiploma. Aan het Willem I-college in Den Bosch deed ze de mbo-monteursopleiding. Via haar stageplaats bij het bedrijf Superior in Beusichem, kreeg Nina Krabbers haar eerste baan als monteur aangeboden. ‘Het bedrijf maakte machines voor de voedingsindustrie, zoals sorteermachines van roestvrijstaal voor frites en groenten. Het bedrijf is overgenomen en heet nu Key Technology.’
Later werkte ze ook bij een ander metaalbedrijf als werkvoorbereider. ‘Dat was superleuk. Techniek zit me in het bloed’, klinkt het met een glimlach. Helaas raakte ze haar baan in de techniek kwijt tijdens de economische crisis begin deze eeuw. Aangezien ze zelf graag kinderen wilde en ‘altijd al gek was met kinderen’ besloot ze gastouder te worden. Na een aantal jaren zag ze een advertentie voor een groepshulp van Buitenpret. ‘Ik kreeg de kans om te werken en te leren’, vertelt Nina Krabbers. Ze behaalde de diploma’s spw (Sociaal Pedagogisch Werk) en gpw (Gespecialiseerd Pedagogisch Werk) en werkt sindsdien in de kinderdagopvang.

Bijzonder project

Met de Buitenpretplaats komen de liefde voor techniek van Nina Krabbers en het werken met kinderen bij elkaar. ‘Het is heel bijzonder dat dit project nu doorgroeit met een nieuwe activiteit voor leerlingen van basisscholen. We beginnen nu bij groep 7, maar eigenlijk wil ik op den duur al bij groep 3 beginnen’, klinkt het enthousiast. ‘Het is zo belangrijk dat kinderen zelf iets mogen verzinnen om te maken en begeleid worden bij het uitwerken van hun ideeën. Zo ontdekken ze zelf wat niet haalbaar is en wat wel. Kind zijn, is zo leuk. Vooral als je de kans krijgt zelf iets te maken.’