Januari 2024 ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏ ͏
|
|
Onze nieuwjaarswens
|
|
Het bestuur en de vrijwilligers van Stichting Techniekwedstrijd Rivierengebied wensen U allen een gelukkig en gezond 2024 toe! Het afgelopen jaar hebben we weer een succesvolle techniekwedstrijd kunnen organiseren, met als thema “Pretpark”. We hebben genoten van de creativiteit, het enthousiasme en het vakmanschap van de ongeveer 550 deelnemende leerlingen, die in groepjes van 4 à 5 kinderen hun eigen attractie hebben gemaakt voor een speeltuin, pretpark of kermis. De werkstukken waren van een hoog niveau en getuigden van een grote diversiteit aan technische vaardigheden en oplossingen. We willen daarvoor alle scholen, leerkrachten en sponsors bedanken voor hun inzet, ondersteuning en medewerking aan dit project. De techniekwedstrijd is meer dan een wedstrijd. Het is een manier om leerlingen in de hoogste klassen van het basisonderwijs te interesseren voor techniek, door hen te laten ervaren hoe leuk, spannend en belangrijk techniek is. Techniek is overal om ons heen en speelt een cruciale rol in onze samenleving, nu en in de toekomst. Door deel te nemen aan de techniekwedstrijd leren de leerlingen niet alleen over techniek, maar ook over samenwerken, onderzoeken, ontwerpen, bouwen, testen en presenteren. Ze ontwikkelen zo hun technische, creatieve en sociale vaardigheden, die hen goed van pas zullen komen in hun verdere schoolloopbaan en carrière. We zijn trots op wat we samen met jullie hebben bereikt in 2023 en we kijken uit naar een nieuw jaar vol technische uitdagingen en avonturen. In 2024 zullen we weer een nieuwe techniekwedstrijd organiseren, met een nieuw thema “Verticaal Transport”. Houd onze website in de gaten voor meer informatie en nieuws over de techniekwedstrijd.
|
|
|
|
|
|
Samenwerking met Maas en Waal
| |
Enkele jaren geleden dreigde het Pax Christi College uit Druten de beroepsopleidingen af te stoten. Een groep ondernemers uit Maas & Waal, onder de naam “Vrienden van de Techniek Maas & Waal” heeft dit met succes weten te voorkomen. Om de leerlingen van de basisscholen in Maas & Waal te interesseren voor een beroepsgerichte opleiding, is het plan een Techniekwedstrijd naar ons voorbeeld te organiseren. De Stichting Techniekwedstrijd Rivierengebied wil graag de samenwerking met ‘Vrienden van de Techniek’ aangaan. Hoe meer leerlingen in contact worden gebracht met techniek, hoe beter. De Techniekwedstrijd in het Rivierengebied en Maas en Waal werken samen onder de Stichting Techniekwedstrijd Rivierengebied met het zelfde thema en werkwijze, maar ieder met hun eigen werkgebied en begeleiders. De slotmanifestatie, jurering en prijsuitreiking van Maas & Waal zullen plaatsvinden op het Pax Christi College en die van het Rivierengebied zoals gewoonlijk bij Bouwmensen in Geldermalsen. Wij zijn er van overtuigd, dat deze samenwerking zal leiden tot een groter aantal scholen, die deelnemen aan ons techniekproject.
|
|
|
|
|
|
Workshop
|
|
Op woensdag 20 maart bieden we weer een workshop aan voor de leerkrachten van de deelnemende scholen. De workshop zal plaatsvinden in de werkplaats van Bouwmensen in Geldermalsen. In deze workshop komen verschillende technieken aan de orde, die de leerlingen weer in hun werkstuk kunnen gebruiken. De technieken, die aan de orde komen zijn, solderen, houtverbindingen, veilig boren, spijkeren en schroeven zonder splijten, schilderen, elektriciteit en veiligheid. De technieken worden gebruikt in een werkstukje, dat uiteraard mee naar huis mag worden genomen. We beginnen om 16:30 en stoppen om 19:30. Halverwege wordt de deelnemers een broodmaaltijd aangeboden. Aan de workshop zijn geen kosten verbonden.
|
|
|
|
|
|
Thema "Verticaal Transport"
| |
De opdracht aan de leerlingen luidt:
Ontwerp en bouw je eigen Verticaal Transportsysteem in een bijpassende omgeving.
- Wat kun je allemaal VERTICAAL TRANSPORTEREN? Welke materialen, grondstoffen, vloeistoffen, goederen of personen?
- Welk fantastisch, uniek en fraai Transportsysteem zou je daarvoor kunnen bedenken én wat en hoe transporteert het systeem dat?
- Bij het startpakket wordt ook een kant en klaar motortje geleverd. Dat betekent dus dat het een bewegend werkstuk moet worden.
- Houd een logboek bij, waarin wordt beschreven hoe er tot het ontwerp is gekomen en hoe er is (samen)gewerkt.
Dit thema biedt de leerlingen de ruimte om al hun creatieve en technische talenten te ontplooien. Ieder kind heeft wel eens een hijskraan gezien. Als ze hun fantasie laten werken, komen zij vaak tot leukere en originelere oplossingen.
|
|
|
|
|
|
Verticaal transport. Vroeger, nu en in de toekomst….
|
|
Wat kunnen jullie als team nu eens als bouwwerk gaan verzinnen? Leuk thema, verticaal transport. In de krant lees ik vanmorgen over de natte voeten die we in Nederland hebben. De chinook helikopter van Defensie laat weer een lading stenen in de doorgebroken dam in de Maas bij Maastricht zakken. Onze reputatie op het gebied van waterwerken zal ook deze overlast in onze herinnering doen vervagen. Een weggedreven woonboot, tegengehouden door een viaduct, is de enige echte schade. Als pas geboren baby werd ik slechts horizontaal getransporteerd. Al liggend in de kinderwagen werd ik door mijn moeder door de straten geduwd. Lekker toch? Niets mis mee. Tot mijn moeder bij de flat aankwam waar we met het grote gezin in een paar kleine kamertjes samen woonden. Hoe kreeg mijn moeder baby, kinderen, driewielers en kinderwagen gemakkelijk boven? Liften waren er halverwege vorige eeuw nog niet in de klein bemeten woningwet-flatjes. Ruimte in het trapportaal ook niet, mopperende portiekbewoners wél als er iets in de weg stond, dus dat werd trekken en sjouwen om alles boven te krijgen. Misschien hebben jullie als team aan deze wedstrijd betere ideeën? Mijn moeder dacht terug aan haar Amsterdamse jeugd. Katrollen en kabels op de gevels van de pakhuizen, verhuizen en je huisraad omhoog sjouwen langs de smalle traphuizen was niet aan de orde. Maar ja de kinderwagen buitenom was toch ook geen optie. Ik ben benieuwd! Als kind logeerde ik bij mijn peetoom en tante in Hoorn. Hun kleine winkeltje was op de markt, midden in het centrum. Een jaar of zeven…..en oh zo zelfstandig. Voor de deur een heuse kermis! Waar ik als kleine jongen me blind staarde op alle mooie prijzen in de kraam. Hijskraantjes, met een prachtige knuffel die me uitnodigend vanuit de glazen bak met prijzen aanstaarde. Hoe makkelijk leek het. Maar helaas, mijn droom kwam niet uit, niks geen knuffel die ik voor mijn kleine zusje kon winnen. En nu nog steeds proberen al die kinderen en hun ouders de prijs te winnen, maar ja, grijp-hijskraantjes op de kermis, een uitdaging……..Ik heb de oplossing nooit gevonden, misschien een idee voor onze deelnemers aan de Techniekwedstrijd voor dit jaar? Een ‘altijd-prijs-kermis-hijskraan’? En ik werd ouder….. De eerste keer voor mijn werk naar Amerika. Bovenop de wolkenkrabbers, waar het uitzicht fenomenaal is. Honderdtien verdiepingen omhoog gezoefd, met supersnelle personenliften. En wat dacht je van de eerste keer wintersport? Een traditionele sleeplift. Met een stukje hout tussen mijn benen de kabel aangehaakt en over de sneeuw naar boven getrokken. Wat een vorstelijke, heerlijke manier van verticaal transport. Nu ik er over nadenk zie ik plotseling overal verticaal transport om me heen. Het met een kraan verplaatsen van ons ooievaarsnest, waar dit jaar maar liefst 4 jongen zijn geboren, de schilder met zijn ladder tegen onze gevel, de hijskraan met de spanten in het nieuwbouwproject bij ons om de hoek. Het magazijn vol stellingen, volgestapeld met boeken, die met een automatische kraan de pallets uit het magazijn haalde, waarna de order samengesteld kan worden. Allemaal problemen waar het verticaal transport een efficiënte oplossing voor gevonden heeft. Maar het meest voldaan zal ik zijn bij het bekijken van de creatieve oplossingen die jullie leerlingen zullen bedenken voor datgene waar zij zelf een mogelijke toekomstige uitdaging zien. Hoe bedenk ik met hulp van verticaal transport iets geheel nieuws om het 2050 probleem, waar we nu nog niet aan gedacht hebben, op een creatieve, technische manier op te lossen. Ik droom verder……..
|
|
|
|
|
|
Restplaten van multiplex
|
|
Van Drenth Buighout stelt belangeloos restplaten van multiplex van verschillende dikten beschikbaar. De werkgroep maakt van deze platen o.a. de grondplaten van 60 x 60 cm voor de werkstukken. Deze grondplaten zitten in het startpakket dat elke deelnemende school bij aanvang van de wedstrijd ontvangt. Van de dikkere platen worden tafelbladen gemaakt voor de bescherming van de bovenbladen van leerlingentafeltjes. Niet alle scholen hebben voor het maken van het werkstuk een technieklokaal tot hun beschikking, maar wordt dit gedaan in het eigen klaslokaal. De kans op beschadigingen van de bovenbladen is groot. Scholen die zo’n beschermingsplaat willen hebben kunnen die aanvragen. De werkgroep krijgt de restplaten kosteloos, maar moeten die wel zelf ophalen bij hun vestiging in Culemborg. En dat wordt graag gedaan!
|
|
|
|
|
|
Kwaliteit van de werkstukken in 2023
| |
Er wordt vaak gevraagd naar de kwaliteit van de werkstukken. In het jaarverslag 2023 van de 'Techniekwedstrijd Rivierengebied' is het volgende te lezen. Hoewel een grote verscheidenheid in kwaliteit was te onderscheiden, was de kwaliteit van de werkstukken van hogere kwaliteit dan die in 2022. Het thema leende zich voor werkstukken met veel fantasie. Je kon veel kanten op, van schommel en draaimolen tot spookhuis. We wilden we het techniekaspect meer promoten en dat was gelukkig merkbaar. Vrijwel alles bewoog, draaide en was versierd met knipperende en kleurige verlichting. De materialen uit het startpakket waren vrijwel overal zichtbaar. Het thema leende zich uitstekend voor ‘elektrificatie’ door middel van beweging en lichteffecten. Aan de startpakketten is een motortje en ledlampjes worden toegevoegd. De samenstelling van de startpakketten is sowieso meer aangepast aan het jaarthema. Er zijn fantastische werkstukken aangeboden, met vindingrijke technische oplossingen. Het winnende werkstuk bood niet alleen leuke, technische aspecten, maar ook de aankleding van het geheel was erg origineel. Enkele werkstukken waren wel erg simpel van opzet, maar door het verhaal erachter waren we toch blij, dat ze op de tentoonstelling stonden. De meeste werkstukken waren vergezeld van het logboek. Het logboek was dit jaar wat minder uitgebreid. Mede hierdoor waren ze vrijwel allemaal goed ingevuld. Veel werkstukken hadden nog een extra beschrijving erbij gevoegd.
Het jaarverslag is op aanvraag beschikbaar!
|
|
|
|
|
|
Tijdschema Techniekwedstrijd 2024
1ste week van februari - start scholenbezoek en ontvangst startpakketten. 20 maart - workshop voor leerkrachten. Van 15.30 tot 20.00 uur. 17 en 18 juni - inleveren van de werkstukken. 19 juni - jurering van de werkstukken. 21 juni 's ochtends - slotmanifestatie voor en door de deelnemende scholen. 21 juni 's avonds - tentoonstelling voor ouders en belangstellenden. 24, 25 en 26 juni - de werkstukken kunnen worden opgehaald.
Op de website wordt nader op de agenda ingegaan
Er kan nog steeds ingeschreven worden. Scholen die informatie willen kunnen bellen met 06-25411832. Het inschrijfformulier staat ook op onze website: Aanmelden - Techniekwedstrijd
|
|
|
|
|
Sponsoren zijn heel belangrijk!
| |
Toen de techniekwedstrijd rond 2007 een stichting werd, waren we financieel afhankelijk van sponsoren. Gelukkig wisten de toenmalige bestuursleden een trouwe kring van sponsoren op te bouwen. De sponsoren onderschreven onze doelstelling: “kinderen zo vroeg mogelijk interesseren voor techniek, zodat er meer kans is, dat ze later voor een technische opleiding kiezen.” Veel van deze sponsoren ondersteunen ons nog steeds. Alleen met de financiële steun van hen zijn we in staat elk jaar weer een techniekwedstrijd te organiseren, waarbij de scholen een professionele begeleiding krijgen van onze werkgroepsleden, die allen een technische of onderwijskundige achtergrond hebben. Wij willen hierbij graag aan alle sponsoren, groot of klein, onze dank uitspreken.
|
|
|
|
|