|
|
"NIEUWSBRIEF TECHNIEKWEDSTRIJD"
Hier is de tweede nieuwsbrief van dit jaar. U leest daarin nieuwtjes en bijzonderheden over de Techniekwedstrijd.
|
|
|
|
In Memoriam Wout Broekhuizen
| |
Op 14 maart jl. kregen we het droevige bericht, dat het lid van onze werkgroep, Wout Broekhuizen, die ochtend was overleden. Hij was al geruime tijd ziek, maar toch kwam zijn overlijden onverwacht. Wout maakte sinds 2012 deel uit van de Stichting Techniekwedstrijd Rivierengebied. Als gepensioneerd autoverkoper leek hij de ideale persoon om de sponsoring van de Techniekwedstrijd goed op poten te zetten. Hij deed dat met verve. Zijn uitgangspunt was; persoonlijk contact met de verantwoordelijke persoon van het bedrijf. Zo bouwde je een langdurige relatie op, waar je verder op kon bouwen. Door de sponsoren ieder jaar voor de slotmanifestatie uit te nodigen en persoonlijk te bedanken voor hun bijdrage werd de relatie in stand gehouden. Tijdens de werkgroep-vergaderingen had Wout met zijn doordachte adviezen een belangrijke bijdrage. Zo bouwde hij een vaste groep van rond de 40 sponsoren op, die trouw bleven aan de Techniekwedstrijd. Toen Wout niet meer in staat was om de sponsoren persoonlijk te benaderen en op de werkgroep-vergaderingen te verschijnen bleef hij toch actief. De sponsoren werden telefonisch benaderd en overgehaald om ook dit jaar weer hun bijdrage te leveren. Elk jaar leverde dat weer een bijna 100% resultaat op. We zullen Wout missen. Zijn inzet en adviezen waren waardevol voor de Techniekwedstrijd. We wensen Joke en de familie veel sterkte met de verwerking van het verlies.
|
|
|
|
|
|
Techniekwedstrijd 2023 gaat beginnen
| |
Het doel van de Stichting Techniekwedstrijd is leerlingen in de hoogste klassen van het basisonderwijs, enthousiast te maken voor techniek. Zij doen dit door een jaarlijkse wedstrijd te organiseren. Voor 2023 is het thema “Pretpark”. De leerlingen krijgen de opdracht een eigen attractie te maken voor een speeltuin, pretpark of kermis. Zij worden voorzien van materialen en ondersteund met technisch advies vanuit de Stichting. Na een aantal magere jaren vanwege de corona is het aantal deelnemende scholen aan de Techniekwedstrijd weer op het oude peil. De schoolbezoekers van de Stichting zijn gestart om 28 scholen in het Rivierengebied te bezoeken om uitleg van het thema te geven en de gratis startpakketten te overhandigen aan de werkgroepjes. De Techniekwedstrijd biedt de scholen een uitgebalanceerd programma om het techniekonderwijs vorm te geven. De ruim 700 deelnemende leerlingen gaan in groepjes van 4 à 5 kinderen hun werkstuk ontwerpen en bouwen. De verschillende stappen staan beschreven in een logboek. De leerlingen leren niet alleen over techniek tijdens deze opdracht; zij oefenen ook vaardigheden zoals creatief denken en probleemoplossing. Tijdens de bouwperiode zullen de schoolbezoekers de scholen begeleiden en waar nodig hulp bieden. Als de werkstukken in juni klaar zijn worden ze tentoongesteld bij Bouwmensen in Geldermalsen. Een vakkundige jury zal de werkstukken beoordelen en de prijzen vaststellen. Op een feestelijke bijeenkomst op 16 juni zullen de verschillende prijzen worden uitgereikt.
|
|
|
|
|
|
Workshop voor leerkrachten
| |
De Techniekwedstrijd organiseert in het voorjaar een workshop voor leerkrachten van de deelnemende scholen. De laatste 3 jaar konden ze helaas niet doorgaan in verband met de corona. Tijdens de workshop komen verschillende technieken aan de orde, die van toepassing kunnen zijn op het jaarthema. De leerkrachten kunnen deze technieken weer overbrengen op hun leerlingen. Op 15 maart kwamen de deelnemers bijeen in het gebouw van Bouwmensen in Geldermalsen. Na het kopje koffie opende Theo van Bijsteren de avond. Wilma de Wolf gaf uitleg over ‘ontwerpend leren’. Hierbij kwamen de verschillende stappen aan de orde, die leiden tot het uiteindelijke werkstuk. Dirk Visser, oud leraar schilderen, legde uit hoe je kwasten, gebruikt bij verf op waterbasis, milieuvriendelijk kan schoonmaken en bewaren. Hierna ging het gezelschap naar de werkplaats. De onderdelen, die hier werden aangeboden, waren eenvoudige houtverbindingen, solderen, boren in verschillende materialen en elektrische onderdelen, (led)lampjes en het in elkaar zetten van de transmissie-set. De leerkrachten konden in groepjes van twee de verschillende technieken oefenen. Na 2 rondes werd er een heerlijke broodmaaltijd aangeboden. Na de maaltijd gingen we verder met de volgende twee rondes. Het was een leerzame avond. Hopelijk kunnen we de resultaten terug zien in de werkstukken van de leerlingen.
|
|
|
|
|
|
Startpakketten
|
|
Onze schoolbezoekers zijn weer op stap gegaan om startpakketten bij de deelnemende scholen af te leveren. Tevens geven zij nadere uitleg over het thema en vertellen zij het belang van het logboek. Door onze sponsors is het mogelijk om deze startpakketten samen te stellen. Het startpakket bestaat uit een grondplaat van multiplex waarop het werkstuk gemaakt moet worden, enkele rechthoekige latjes, wat rondhout en plaatjes triplex. Daarnaast zitten in het startpakket ook een bouwpakketje om een transmissiemotor te bouwen, een strip led-lampjes, een battterijhouder en nog wat ander klein spul. Met dit materiaal, aangevuld met materiaal van de school zelf, kunnen de leerlingen het zelf ontworpen werkstuk maken. Foto hieronder: uitreiking van de startpakketten aan leerlingen van de Julianaschool in Leerdam
|
|
|
|
|
|
Gereedschapsboxen
| |
Tijdens een vergadering van de werkgroep verzuchtte een schoolbezoeker dat in één van zijn scholen een leerkracht zijn eigen gereedschap mee naar school nam om zijn leerlingen aan het werkstuk te laten werken. Later bleek dat er meerdere scholen waren die met weinig (goed) gereedschap meededen aan de techniekwedstrijd. Vandaar het idee om als stichting zelf een aantal gereedschapsboxen met gereedschap aan te schaffen en die ter leen aan de scholen aan te bieden. Gereedschap waarmee de leerlingen gelijkwaardig én verantwoord aan het werkstuk kunnen werken. Na inventarisatie bij de scholen bleek dat dit jaar 14 scholen hiervoor interesse hadden. De boxen blijven in bruikleen gedurende de gehele wedstrijd. De leerkracht is verantwoordelijk voor het juist en veilig gebruik van het gereedschap. Bij het inleveren van de werkstukken dient ook gelijk het gereedschap ingeleverd te worden. Als bij het inleveren blijkt dat er iets ontbreekt vindt overleg plaats of er een eventuele vergoeding betaald moet worden.
|
|
|
|
|
|
Vrijwilliger bij de Techniekwedstrijd.
|
|
Door Johan Arnts
Sinds twee jaar ben ik secretaris van de Techniekwedstrijd. Een leuke functie in een leuke club enthousiaste mensen. Mannen en vrouwen, want techniek is gelukkig voor iedereen.
Woensdag 15 maart stonden er workshops op het programma. Workshops, bestemd voor leerkrachten welke in deze periode aan de slag aan met hun leerlingen, die met veel creativiteit en fantasie een bewegende attractie gaan maken. Om wat technieken aan te leren en ideeën op te doen én om de leerlingen in de klas een stukje op weg te helpen hebben de juffen en meesters gesoldeerd, geboord, lampjes in serie geschakeld en houtverbindingen gezaagd, gebeiteld en in elkaar gezet. OBK, Oefening Baart Kunst, spookte steeds door mijn hoofd. Maar de conclusie was toch vooral, je moet het gewoon doen! Veiligheid voorop, maar behalve een keer op je vinger slaan met de hamer, of een kleine knelblaar, ging het fantastisch! De eindwerkstukken, in de vorm van een gesoldeerd draadfiguur-vogeltje in een houten lijstje, gingen trots mee terug naar school. En het was erg gezellig! De inleiding van Wilma, welke aangegeven heeft hoe door de stapsgewijze begeleiding de 21e -eeuwse vaardigheden van de leerlingen in het project verder ontwikkeld worden, werd in aanpak en inhoud herkend en ook al op meerdere scholen toegepast om onze kinderen klaar te maken voor de toekomst. Een toekomst waarin techniek een belangrijke plaats inneemt. Wij dragen als werkgroep, allemaal vrijwillig, ons steentje bij om ieder jaar honderden kinderen kennis te laten maken met techniek. Als u zelf, of misschien iemand die u kent, ook hieraan wil bijdragen, bijvoorbeeld als scholenbezoeker, dan verwelkomen wij u graag op een werkgroep- bijeenkomst, zodat u kunt ervaren hoe leuk het is om hier energie in te steken! Een mailtje naar info@techniekwedstrijd.nl is voldoende. Altijd welkom!
|
|
|
|
|
|
Schoolbezoekers
|
|
De schoolbezoekers zwermen weer uit over het Rivierenland. Er worden 28 scholen in onze regio bezocht. In korte tijd worden de scholen voorbereid op de techniekwedstrijd. Ze worden voorzien van materialen en informatie om te kunnen starten met hun werkstukken. Wat doen schoolbezoekers? Schoolbezoekers zijn mensen met een technische en/of onderwijsachtergrond. Zij zijn de voelsprieten van de Stichting naar de scholen. Bij het eerste contact met de scholen worden de starpakketten uitgedeeld en het jaarthema uitgelegd. Tijdens de wedstrijdperiode bezoeken zij de scholen om te kijken of alles goed loopt en of er hulp nodig is. Als een werkgroepje tegen een probleem op loopt, kunnen ze de schoolbezoeker bellen en deze zal zo goed als mogelijk hulp bieden. Tijdens hun bezoeken aan de scholen leggen ze heel wat kilometertjes af in het Rivierengebied. Als de techniekwedstrijd achter de rug is, zijn de schoolbezoekers nog niet klaar. Een van de leukste onderdelen van hun taak is de gewonnen prijzen naar de scholen brengen. De prijswinnende scholen mogen hun gewonnen bedrag omzetten in gereedschap of techniek gerelateerd lesmateriaal.
|
|
|
|
|
|
Vacatures
| |
Wij zijn op zoek naar vrijwilligers om onze stuur- en werkgroep te versterken. Vooral onze werkgroep zal nieuwe vrijwilligers met open armen ontvangen. Zeker nu alle deelnemende scholen door onze schoolbezoekers meermalen bezocht moeten gaan worden zijn nieuwe enthousiaste vrijwilligers meer dan welkom! Klik op onderstaande link voor meer bijzonderheden.
|
|
|
|
|